Eurovíkend v Budapešti

O Budapešti jsem již pár článků napsal, tento bude však trochu jiný. Moje první návštěva byla formou eurovíkendu, krátká doba na to vidět celé město. Co vše má cenu navštívit, abyste svůj nabytý program vměstnali do několika málo dnů? Pokusím se na tuto otázku odpovědět. Eurovíkend je totiž bezesporu nejčastější forma pobytu v tomto krásném maďarském městě. Zkusíme takový eurovíkend v Budapešti společně prožít.

Budapešťský Parlament

Autobusem z Prahy vyjíždíme v šest hodin ráno, na nádraží Népliget se dostaneme zhruba kolem třetí hodiny odpoledne. V zastávce metra, která je přímo u nádraží, si kupujeme týdenní lístek na mhd (bohužel nic výhodnějšího pro nás nemají). Musíme se dostat na hotel a ubytovat se, to nám může zabrat zhruba dvě hodinky. Máme tedy něco kolem páté odpoledne a vyrážíme městskou hromadnou dopravou na Hradní vrch. Naší první zastávkou je staré město nedaleko Matyášova chrámu, proplétáme se hradními uličkami, míjíme kostel Máří Magdalény (tedy alespoň to, co z něj zbylo) a pomalu se dostáváme samotnému chrámu. Pomalu začíná zapadat slunce, máte tedy krásný výhled z Rybářské bašty na monumentální budapešťský Parlament. Procházíme se po majestátních hradbách Rybářské bašty a pomalu si uvědomujeme, že máme hlad. Prohlídka hradního vrchu však nekončí, musíme ještě ke Královskému paláci a archeologickým vykopávkám. Na druhou stranu Dunaje jedeme opět městskou hromadnou dopravou. Cestou na hotel se stavíme v některé ze zapadlých hospůdek a pochutnáme si na vynikajícím guláši za zhruba 100 až 120 korun.

Druhý den ráno vstáváme brzy, musíme toho hodně stihnout, přeci jen je to jediný den, který při našem eurovíkendu strávíme celý. Vyrazíme tedy hned přímo do centra. K vidění je toho opravdu dost, takže si vybíráme to nejzajímavější. Procházíme podél břehu Dunaje až k obrovské budově Parlamentu. Odtud to není daleko k bazilice Svatého Štěpána, tu vynechat nesmíme, vždyť v ní má nabalzamovanou ruku samotný král Štěpán. Rychle procházíme židovskou čtvrtí s překrásnou kovovou vrbou. Už máme opět hlad J , proto navštívíme místní tržnici. V dolní části nakoupíme dárky domů a v té horní, kde je spousta stánků s občerstvením se rychle a velmi chutně naobědváme. Následuje rychlý přesun po Andrássyho třídě, proč rychlý? Jedeme totiž starým metrem, malé vagónky působí opravdu komicky. Na některé ze zastávek vystupujeme a prohlížíme si jednu z největších ulic v Budapešti. Opět nasedáme do metra a jedeme až do poslední stanice, odkud to není daleko do lázní Széchenyi. Po řádném vycachtání nám opět vyhládlo. Nevěšme hlavu, nedaleko je má nejoblíbenější restaurace Paprika. Je pár minut chůze od náměstí hrdinů, přes které právě procházíme. Po vynikající večeři se vrátíme metrem zpět do centra. Už je tma, místní mosty a památky vypadají při nasvícení reflektory opět jinak. Poslední zastávkou je Café Gerbeaud, kde si poslechneme živou swingovou hudbu a pomalu se vracíme na hotel.

Při nedělním ránu jsme se rozhodli, že vyzkoušíme něco jiného. Něco, co běžní turisté nenavštěvují. Vyrazíme na bleší trh Ecseri, který je však trochu z ruky.  Dojedeme metrem do zastávky Határ út a pak ještě pokračujeme dále autobusem až do stanice, která je přímo před bleším trhem. Cestou si osvojujeme základní maďarská slovíčka - ano a ne, levněji nebo jednotlivé číslovky. Na tomto blešáku se totiž smlouvá opravdu hodně. Berte to jako formu zábavy, místní budou tuto hru rádi hrát s vámi.  Po příjezdu zpět do centra se opět vydáváme na druhou stranu Dunaje. Vystoupáme na Gellértův vrch. Cestou procházíme krásnými zahradami a parky. Při sestupu naopak navštívíme nádherný skalní kostel a mineme majestátní lázně Gellért. Pomalu se vracíme na hotel, balíme a odjíždíme na nádraží Népliget. Čeká nás už jen cesta autobusem zpět do České republiky.

Eurovíkend Budapešť - dočtěte se mnohem více na mých stránkách www.pruvodce-budapest.cz

Tomáš Turek

Autor: Tomáš Turek | úterý 1.10.2013 17:02 | karma článku: 8,91 | přečteno: 806x

Dycky Benátky!

Italské Benátky jsem navštívil několikrát, ať už na delší dovolené jen tam, výletě z pevniny nebo během slavného Benátského festivalu.

21.7.2019 v 16:44 | Karma: 7,29 | Přečteno: 388x | Diskuse| Cestování

7 jídel Tyrolska, která si (možná) zamilujete

Tyrolsko patří k nejoblíbenějším z rakouských spolkových zemí. Ročně sem z Česka zavítají statisíce turistů a je jedno, zda v létě nebo v zimě. I já jsem si tuto oblast po všech stránkách zamiloval.

28.6.2019 v 14:32 | Karma: 19,07 | Přečteno: 1780x | Diskuse| Cestování

8 nejlépe hodnocených kempů na Lago di Garda

Mojí nejoblíbenější letní destinací je italské Lago di Garda se spaním v kempu. Byl jsem na Gardě v několika kempech a většina z nich byla super. Procházel jsem srovnávače, abych našel ten správný na letošní sezonu.

24.6.2019 v 15:20 | Karma: 11,70 | Přečteno: 2929x | Diskuse| Cestování

Hlavní silnice bez asfaltu, Canal Grande

Je jednou z ikon Benátek a také hlavní dopravní tepnou města na moři. Řeč je o majestátním Canal Grande a Benátkách. Největší benátský kanál město rozděluje na dvě části, přičemž na svých koncích dosahuje šířky více než 70 metrů.

19.4.2015 v 17:24 | Karma: 9,68 | Přečteno: 322x | Diskuse| Cestování

Horský vláček Bernina Express

Je mnoho způsobů, jak obdivovat majestátní Alpské štíty. Tím méně náročným je využití horského vláčku Bernina Express. Ten jezdí již od roku 1973, kdy bylo rozhodnuto Rhätskými železničními drahami o rozšíření vlakové dráhy Chur – Tirano o samostatný vlak.

23.12.2014 v 13:28 | Karma: 9,83 | Přečteno: 642x | Diskuse| Cestování

EU se od zemí jako Česko naučila hodně o Kremlu i Putinovi, řekla Leyenová

26. dubna 2024  18:09,  aktualizováno  18:29

Díky hořkým zkušenostem, které mají země ze středu a východu Evropy se Sovětským svazem, se...

Zkusil unést hocha ze školky, vydával se za jeho matku. Mladík dostal rok vězení

26. dubna 2024  18:16

Nejprve telefonicky a poté i osobně se čtyřiadvacetiletý muž snažil vynutit si vydání chlapce z...

Po havárii na koloběžce skončil v řece, bezvládného muže museli oživovat

26. dubna 2024  17:24

Bezvládného muže vytahovali krátce po čtvrteční půlnoci policisté z řeky Svitavy v brněnských...

V bytě mám cizího muže, volal majitel strážníky. Vetřelce našli v posteli s pivem

26. dubna 2024  17:05

Neznámý návštěvník se ve čtvrtek odpoledne objevil muži v bytě na českobudějovickém sídlišti Máj....

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

Cestování a sport je mým největším hobby. Rád Vám poradím s cestou do oblastí Evropy, které jsem navštívil.