Hlavní silnice bez asfaltu, Canal Grande
Podél Velkého kanálu vznikaly vždy ty nejvýznamnější budovy a paláce bohatých majitelů. Je tak okázalou ukázkou místního stavitelství. Stačí jen chvíli pozorovat ruch na jeho hladině a hned je jasné, že v Benátkách se odehrává na vodě téměř vše. Lehké vlnky křižují vodní autobusy místní městské hromadné dopravy, nespočetné množství tradičních gondol a spousta dalších soukromých plavidel. Tato obrovská masa se nejrůzněji křižuje, mizí a opět se vrací z mnoha postranních kanálů. Výjimkou pak není dopravní značení nebo několik semaforů. Po vodě se rozváží zboží, čerstvé potraviny, hoteloví hosté, v lodích jezdí policie, taxi, záchranáři a dokonce i popeláři. Výjimkou pak není ani plovoucí zeleninový trh, hospoda nebo pohřební vůz.
Podél Velkého kanálu nevede souběžná cesta pro pěší. Gondola nebo Vaporeto (taxi) je tak jedinou možností, jak shlédnou kanál v celku. Dokonce hlavní vstupy do budov jsou téměř vždy směřovány do prostoru některého z kanálů. Mnohé návštěvníky zpravidla překvapí, že velkolepý kanál přetínají pouze 4 mosty. Historicky to tak dokazuje, že většina dopravy byla vedena po Velkém kanálu, nikoli napříč městem. V současnosti však bývá na mostech poměrně rušno a to zejména na nejstarším mostě Rialto. Je to dáno především rostoucím počtem turistů. Rodilých Benátčanů na druhou stranu každým rokem ubývá. Benátky každoročně navštíví zhruba 15 milionů turistů!
Vůbec prvním přechodem byl pontonový most, který spojil břehy Velkého kanálu na nejfrekventovanějším místě a nahradil dosavadní přívoz již v roce 1181. Na jeho místě byl později vybudován ve 13. století zvedací most. Díky němu mohly přes kanál opět projíždět plachetnice. Dřevěná stavba byla velmi náročná na údržbu a pod náporem lidí se několikrát zhroutila. O stavbě kamenného mostu bylo rozhodnuto již v roce 1507. Jenže spory o to, který architektonický návrh zvítězí, stavbu dlouho oddalovaly. V roce 1588 byl vybrán návrh širokého mostu architekta Antonia da Ponte. Další dva mosty již nejsou tak historicky významné. Oba byly rekonstruovány a přestavovány v minulém století. V roce 2007 pak přibyl poslední, čtvrtý most. Ten se rozkládá na severozápadním konci Canalu Grande.
Velký kanál lze samozřejmě překonat o mnoho tradičnějším a romantičtějším způsobem. Na sedmi místech existují přívozy traghetti, které jsou obsluhovány výhradně pomocí gondol. Od tradičních gondol se sice mírně liší (mají například plošší dno), ale zážitek je to podobný. Navíc za jednu cestu neutratíte mnoho peněz, tak jako při jízdě v pronajaté gondole. Tradičních gondol na Velkém kanálu i v Benátkách celkově ubývá. Jejich současný počet se odhaduje na několik stovek. V minulosti to bývaly tisíce.
Tomáš Turek
Dycky Benátky!
Italské Benátky jsem navštívil několikrát, ať už na delší dovolené jen tam, výletě z pevniny nebo během slavného Benátského festivalu.
Tomáš Turek
7 jídel Tyrolska, která si (možná) zamilujete
Tyrolsko patří k nejoblíbenějším z rakouských spolkových zemí. Ročně sem z Česka zavítají statisíce turistů a je jedno, zda v létě nebo v zimě. I já jsem si tuto oblast po všech stránkách zamiloval.
Tomáš Turek
8 nejlépe hodnocených kempů na Lago di Garda
Mojí nejoblíbenější letní destinací je italské Lago di Garda se spaním v kempu. Byl jsem na Gardě v několika kempech a většina z nich byla super. Procházel jsem srovnávače, abych našel ten správný na letošní sezonu.
Tomáš Turek
Horský vláček Bernina Express
Je mnoho způsobů, jak obdivovat majestátní Alpské štíty. Tím méně náročným je využití horského vláčku Bernina Express. Ten jezdí již od roku 1973, kdy bylo rozhodnuto Rhätskými železničními drahami o rozšíření vlakové dráhy Chur – Tirano o samostatný vlak.
Tomáš Turek
La Sgambeda 2014
Devítidílný seriál dálkových běžců Ski Classics odstartoval v Italském Livignu při 35 kilometrovém závodě La Sgambeda.
Tomáš Turek
Livigno - na lyže a na nákupy
Italské středisko Livigno je známé především pro vynikající lyžařské podmínky po celou zimu. Věhlasné je také Bombardino, které z této oblasti pochází. Tedy alkoholický nápoj z vaječného koňaku a whisky. Mnoho návštěvníků má ale Livigno spojené s levnými nákupy všeho druhu.
Tomáš Turek
Italský Krym / Benátky se vzpouzejí
Nejdříve trochu historie. Nedostatek zemědělské půdy přiměl obyvatele Benátek hledat jiné než tradiční způsoby obživy. Také díky tomu se Benátky brzy staly silnou velmocí, která ovládala nejen okolí ve Středozemním moři. To se psalo zhruba v 9. století našeho letopočtu. Město bylo nejen významným obchodním partnerem, ale také vojenskou silou, která odrazila téměř všechny nájezdy. Přítrž tomu učinil až Napoleon Bonaparte v roce 1797. Od té doby byly Benátky vždy pod něčí nadvládou. Teď, po více než 200 letech se Benátky a celá oblast okolo nich snaží o opětovné osamostatnění.
Tomáš Turek
Nejlepší lyžování v Itálii, pokračování
V předešlém článku jsem mluvil o lyžařském středisku Livigno ve spojitosti s lyžováním a podmínkami, které lyže a snowboard zpříjemňují. V tomto pokračování vyzdvihnu další lákadla, která na vás v Livignu čekají.
Tomáš Turek
Nejlepší lyžování v Itálii
Na tuzemských sjezdovkách jsme si letos mnoho zimních radovánek neužili. Mírná zima, teploty převážně nad nulou a minimum přírodního sněhu. Českým lyžařům tak často nezbývá nic jiného, než vyrazit lyžovat za hranice. Otázkou však zůstává, kam.
Tomáš Turek
Benátky – ostrov San Biagio
Je tomu pár měsíců, co českými médii prolétla zpráva, že malý ostrov nedaleko italských Benátek se přemění ze skládky na ostrovní zábavní park. Tato informace mne zaujala a tak sem se pídil po tom, co bude s ostrůvkem dále.
Tomáš Turek
Eurovíkend v Budapešti
O Budapešti jsem již pár článků napsal, tento bude však trochu jiný. Moje první návštěva byla formou eurovíkendu, krátká doba na to vidět celé město. Co vše má cenu navštívit, abyste svůj nabytý program vměstnali do několika málo dnů? Pokusím se na tuto otázku odpovědět. Eurovíkend je totiž bezesporu nejčastější forma pobytu v tomto krásném maďarském městě. Zkusíme takový eurovíkend v Budapešti společně prožít.
Tomáš Turek
Le Mont-Saint-Michel
Před lety jsem procestoval téměř celou Francii, jedno místo mi však učarovalo svou monumentálností a krásou. Ve Francii je řada klášterů, chrámů a jiných obdivuhodných staveb, jen Mont Saint Michel (hora Svatého Michaela) je opravdovou perlou. Ročně sem zavítá více než milion návštěvníků, nachází se na seznamu UNESCO a je druhým nejnavštěvovanějším místem ve Francii. Co ho činí tak výjimečným?
Tomáš Turek
Lázně v Budapešti
Lázeňství v Budapešti má obrovskou tradici. Zmínky o prvních parních lázních jsou z doby, kdy území Maďarska ovládali Římané. Pod Budapeští se nachází více než 100 přírodních minerálních pramenů, které jsou většinou velmi horké. Nejstarší dochované lázně jsou z doby, kdy byla Budapešť i celé Maďarsko pod nadvládu Osmanské říše. Lázně vznikaly řadu let poté, proto dnes nalezneme po celém městě více než 30 větších či menších lázeňských objektů. Které jsou nejlepší, které navštívit a kterým se z nejrůznějších důvodů vyhnout?
Tomáš Turek
Ubytování v Budapešti
Budapešť je krásné město, které leží na březích řeky Dunaj. Mnoho památek, bohatá kultura, vynikající pokrmy a dobrá dopravní dostupnost z České republiky z Budapešti činí oblíbený cíl. O tom, co v Budapešti navštívit však bude jiný článek, dnes se zaměřím především na ubytování.
Tomáš Turek
Kempování v Hallstattu
Nedalo nám to a na doporučení kamaráda jsme v polovině srpna vyrazili na kratičkou dovolenou do rakouského městečka Hallstatt. Cílem cesty byly především via ferraty neboli zajištěné cesty. Spát někde v lese se nám nechtělo a tak jsme zvolili druhou nejlevnější variantu, camping. V Hallstattu a jeho nejbližším okolí je camp jediný. Jmenuje se Clausner Hall a nutno dodat že dle popisků opravdu slušný. Byli jsme moc spokojení, camp se nachází kousek od jezera, sociální zařízení vypadaly slibně, okolí překrásné a cena více než přiměřená.
- Počet článků 16
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1293x